Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Retardéry chrání i škodí. Jak moc se podílí na zhoršení ovzduší?
Retardéry chrání i škodí. Jak moc se podílí na zhoršení ovzduší?
Středa, 30. říjen 2019 12:55
Retardéry chrání i škodí. Jak moc se podílí na zhoršení ovzduší?

Většina lidí považuje retardér za jeden z klíčových bezpečnostních prvků – a v podstatě je to pravda. Dokáže usměrnit i řidiče, kteří by za jiných okolností nesnížili rychlost vozidla a zbytečně ohrozili ostatní účastníky provozu. Ale nabízí se i jiný úhel pohledu. Retardéry přispívají k vyššímu hluku a – co je ještě horší – k mnohem vyšší produkci emisí.


Tzv. zklidňování dopravy je fenomén, který si mnohé městské části vyložily po svém. Zatímco v určitých lokalitách zpomalovací prahy vyloženě chybí, jinde jich je až příliš mnoho, což v žádném případě neprospívá dynamice provozu. V ulicích s minimálním provozem nemá větší množství retardérů opodstatnění a spíše než vyšší bezpečnost provozu, přináší negativa.


O čem se v souvislosti s retardéry příliš často nehovoří, je dopad na pohodlí posádky při jízdě. Své o tom vědí pacienti, které vozí sanitky do nemocnice Na Homolce. Z ulice Plzeňská přes ulice Pod Kotlářkou a Roentgenova se musí řidiči v rámci jediného kilometru vypořádat hned se třemi retardéry. Jeden z nich je přitom nelogicky umístěn bezprostředně před vjezdem do nemocnice. Opravdu by lepší práci neodvedlo vhodně rozmístěné dopravní značení doplněné o výrazné vodorovné dopravní značky?


Co se týče zvýšeného hluku, dochází k němu vždy, když řidič po přejezdu retardéru podřazuje a akceleruje, čímž motor uvádí do vyšších otáček. Opotřebování podvozku, které se podílí na celkové životnosti vozu, snad komentář nepotřebuje.


praha.cz_auto-poly_cz_01

Graficky znázorněná produkce emisí při jízdě městem, kde jsou instalované zpomalovací prahy.


Zdaleka největší problém však představují emise, což dokázaly mnohé studie. K těm nejznámějším patří práce týmu odborníků pod vedením Martina Irwinga z britské University of Manchester. Ukázalo se, že bezhlavé používání retardérů v místech se sníženým výskytem chodců a celkově nižším provozem vede k výraznému zvýšení zplodin v ovzduší, jejichž produkce by byla při konstantní rychlosti vozu nižší.


Resumé? Zpomalovací prahy do blízkosti škol a na nepřehledná místa se zvýšeným pohybem chodců rozhodně patří. Cestou ke zlepšení životního prostředí je ovšem omezení jejich instalace na vybraná místa, nikoliv bezhlavé rozmísťování retardérů dle hesla „více znamená lépe“.


Zdroj/ foto: autobible.euro.cz.


Komerční článek

(ewe)



Retardéry chrání i škodí. Jak moc se podílí na zhoršení ovzduší?